
 
 
 
 
 

TV Marti: An Idea Whose Time Has Come – and Gone 
 

Statement of Philip Peters 
Vice President, Lexington Institute 

 
Before the Subcommittee on International Organizations, 

Human Rights and Oversight 
 

Committee on Foreign Affairs 
U.S. House of Representatives 

 
June 17, 2009 

 
 
Mr. Chairman, members of the Subcommittee: 
 
I appreciate the opportunity to join you today to discuss TV Marti in the context of U.S. 
policy toward Cuba. 
 
I support public diplomacy in the large sense of that term, encompassing information and 
ideas that our government directs to foreign publics; scholarship and visitor programs that 
give foreign nationals chances to live, study, and work in America; and policies that 
allow free, unregulated contact between Americans and people overseas.  Vigorous 
public diplomacy is an expression of American confidence, and it’s an underrated, cost-
effective foreign policy tool that boosts our influence around the world.   
 
TV Marti is a classic instrument of public diplomacy, an attempt to go beyond the radio 
signals of the Voice of America, Radio Free Europe, Radio Liberty, and Radio Marti, and 
to bring television programming to our neighbors in Cuba. 
 
Last March 27, TV Marti marked 19 years on the air.  It also marked 19 years without a 
discernible audience in Cuba.   
 
TV Marti has been broadcast from balloons floating in the air over Florida, from satellites 
in outer space, and now from an airplane that flies figure eights in U.S. airspace south of 
the Florida Keys.   
 
Nineteen years of effort have not overcome Cuba’s jamming.  I don’t think it’s possible 
to find a broadcast engineer who will explain how a television signal that originates more 
than 50 miles from its audience, can ever overcome jammers that are located amid the 
target audience.  We cannot repeal the laws of physics. 



 
Among all the difficult decisions this Committee makes in its jurisdiction, I would think 
this would be the easiest: to pull the plug on TV Marti.  Lots of good intentions and hard 
work cannot overcome the fact that this project is, and has long been, an affront to the 
American taxpayer.   
 
Some might argue that ending TV Marti would be a concession to the Cuban 
government, a sign of retreat.  By the same token, one could argue that a pitcher who 
can’t locate his curve ball is backing down by switching to sliders and change-ups.  Both 
arguments are absurd – TV Marti is a tactic, not an end in itself, and it is certainly not a 
test of anyone’s fortitude with regard to communism in Cuba.   
 
If anything, TV Marti itself manifests weakness – it’s a communication program that 
communicates with no one, and it wastes $10 million per year that could be used in other 
ways actually to communicate with Cubans.  Only in government could such a program 
prosper for 19 years, into its fourth Administration and its eleventh Congress. 
 
“No se ve” 
 
How do we know that TV Marti has no discernible audience? 
 
There is evidence, but I urge you to start with your intuition.   
 
First, have you ever heard of a TV station that has been on the air for 19 years, and where 
there is an active debate after 19 years as to whether its signal reaches the audience?   
Every day people debate the quality of TV stations, or their audience size, but we never 
debate whether a station actually appears on your TV if you tune in.  The United States 
government has created the first TV station in history to achieve that distinction. 
 
Second, has anyone ever heard an anecdote from Cuba about TV Marti programming?  I 
have heard none in 19 years, and have seen evidence of none.  That’s not so in the case of 
Radio Marti.  If one asks in Cuba, one does find Cubans who have heard Radio Marti and 
have an opinion of it.  Or we recall that in 2002, for better or worse, Radio Marti 
broadcasts were said to have provoked a famous incident at Mexico’s embassy in 
Havana.  There is no similar story about TV Marti, and that should tell us something. 
 
Now for evidence.   
 
I cannot recall how many times I have asked Cubans in Cuba, all across Cuba, about TV 
Marti and have received the same answer: “No se ve” (“It’s not seen”).  For years, I have 
asked diplomats and clergy and journalists who travel regularly around the island, and get 
the same answer.  I recall a conversation that a member of this Committee and I had with 
a dissident in Cuba in 2004, where he asked about TV Marti and she called it “virtual TV 
Marti.”  Other travelers to Cuba report the same results.   
 



A report last March by the BBC’s correspondent in Havana was typical: “I don’t know 
anyone in Cuba who has seen TV Marti,” he wrote. 
 
In August 2007, Cubanet reported on comments by a group of dissidents in a 
videoconference; the report said they were in “consensus” that “work should be done so 
that the [TV Marti] signal may fulfill its purpose.”  To me, that’s a slightly cryptic way of 
saying that the signal isn’t seen. 
 
Then last April, there was a more direct statement in a letter that the dissident groups 
Todos Unidos, Unidad Liberal de la República de Cuba, and Agenda para la Transición 
sent to President Obama.  Those groups include virtually all the dissidents with whom we 
are familiar.  Their letter said TV Marti’s signal “simply does not reach Cuban homes.” 
 
In December 2003, the Broadcasting Board of Governors reported that its surveys 
showed that TV Marti had a 0.3 percent audience share.   
 
Last January, GAO reported that “the best available audience research,” indicates that 
“Radio and TV Martí’s audience size is small, with less than 2 percent of respondents to 
telephone surveys since 2003 reporting that they had tuned in to Radio or TV Martí 
during the past week.”  By contrast, GAO reported, “over 90 percent of telephone survey 
respondents said they watched Cuba’s national television broadcasts during the past 
week,” and 60 to 70 percent report that they listen to three Cuban radio stations.  Also: 
“OCB [Office fo Cuba Broadcasting] officials said that the quality of Cuban television 
programming has recently improved and includes popular U.S. programming (such as 
The Sopranos and Grey’s Anatomy).” 
 
And finally, I’ll note that a 2007 report from the State Department Inspector General 
disclosed that the U.S. Interests Section in Havana has enlisted people at 15 sites 
throughout Cuba to monitor Radio and TV Marti.  These monitors’ reports, the State 
Department says, provide a “bleak” assessment of TV Marti – it “can rarely if ever be 
received.” 

 
What to do? 
 
This reporting – from independent observers, from dissidents, from our own government 
– leads to a clear conclusion that Congress stop funding a program that has proven utterly 
ineffective for 19 years. 
 
At that point, there are several options for the money you would save.   
 
First would be to simply stop spending the money and to make a miniscule contribution 
to attacking our national debt, which everyone’s children and grandchildren would 
appreciate. 
 
Another option is to use the money to improve Radio Marti.  That is a worthy goal, but 
before spending the money there, I would urge skepticism on your part.  Radio Marti is 



changing to an all-news format, which may make its operation less expensive.  And it is 
not clear that improvements that Radio Marti might need, such as newsroom management 
that is relentlessly committed to balance and objectivity, require money to implement. 
 
What I would urge is a fresh look by Congress and the Administration at our public 
diplomacy goals with respect to Cuba, and at all the tools available to achieve them.   
 
I would urge you to begin that re-examination by recognizing that public diplomacy is 
not a government monopoly.  While our government has many good public diplomacy 
programs, private Americans and American civil society are also sources of American 
influence.   
 
There is no more effective way to increase communication with the Cuban people than to 
approve Chairman Delahunt’s legislation to end all restrictions on American travel to 
Cuba.  This concept was at the heart of the West’s successful approach to the Soviet bloc 
when we supported the free movement of people in the Helsinki accords; it was at the 
heart of President Reagan’s promotion of unrestricted exchanges with the Soviet Union.  
In the first months after enactment, the flow of information and ideas on the part of 
individual travelers and our nation’s vibrant civil society – universities, professional 
associations, humanitarian and religious groups, cultural and sports organizations – 
would far outweigh the impact of two decades of funds spent on TV Marti. 
 
If TV Marti funds were to be redirected to programs related to Cuba, I would urge you to 
look at the classic public diplomacy programs in the State Department’s Bureau of 
Educational and Cultural Affairs.  These are tested programs with track records, and they 
have operated in many kinds of political environment.  They include a wide variety of 
exchange and visitor programs in all fields, including programs that send American 
students and academics abroad, and that bring foreign students here.  If you estimate the 
total expenditure on TV Marti at $10 million per year for 19 years, that $190 million 
could have brought 7.600 Cuban students to America for one-year study programs 
costing $25,000 apiece. 
 
I would also urge you to look at the private sector.  One example is the One Laptop Per 
Child program, an educational program developed at MIT by Professor Nicholas 
Negroponte.  The program was driven by American ingenuity and a desire to use the 
power of computing and network communication to improve education around the world.  
The program developed its own laptop, the XO, which costs about $200 and allows users 
to communicate with each other through a wireless mesh network, so that all users in a 
local area are interconnected.  TV Marti’s 19-year budget would have paid for 950,000 
XO laptops for Cuban children. 
 
Those are three suggestions for increasing contact and communication with the Cuban 
people.  There are many more, and that is the goal that should be kept in mind – the point 
of TV Marti, after all, was not to create a television station – it was to increase 
communication with the Cuban people.   
 



Other means of communication can easily succeed where TV Marti has failed.  Some 
may involve government spending, but at a time when communications are increasingly 
being driven by citizens, not government or media institutions – witness the wave of 
communication coming from audio, video, and text via cell phones in the streets of 
Tehran in recent days – it is more likely that the Congress can do far more to increase 
communication with Cuba by taking away restrictions on American liberties than by 
taking our tax dollars to spend on government programs. 
 
“Civilized people everywhere have a stake in keeping contacts, communication, and 
creativity as broad, deep, and free as possible,” President Reagan said in 1984 at a 
conference promoting exchanges with the Soviet Union.  He had no illusions about the 
Soviet government: “The Soviet insistence on sealing their people off and on filtering and 
controlling contacts and the flow of information remains the central problem.”  But his 
prescription was clear, and we would do well to follow it today with regard to Cuba: 
“The way governments can best promote contacts among people is by not standing in the 
way.” 
 


